P. Di Rienzo-A. Manfreda, (2022). Le competenze di cittadinanza dei volontari del Servizio Civile Universale. Uno studio empirico. JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES, n. 25, pp. 77-101. DOI: https://doi.org/10.7358/ecps-2022-025-dima

Abstract

The citizenship competences of the volunteers of the universal civil service. An empirical study.

The paper presents the results of the research on citizenship competences of civil service operators, carried out with the participation of the Third Sector National Forum and with Arci Civil Service. The issue of citizenship competences and their enhancement is considered crucial both from the policy level and from the point of view of international studies. Eleven focus groups were conducted, aimed at volunteer operators, distributed in ten different Italian regions, for a total of 56 participants. All the discursive material produced was recorded and transcribed and made suitable to be subsequently subjected to statistical analysis, conducted in particular through correspondence analysis and cluster analysis. The choice of the method, and consequently of the tool, for the treatment and analysis of the data arose from a semiotic theoretical perspective. The data obtained from the analysis and interpretation of the speeches produced in the focus groups tell us that competence is mainly assumed as a synonym of knowledge, especially for what concerns civic competences. Even with respect to the meaning and role that the volunteer seems to assign to communication competences, the control of emotions and interpersonal skills, it seems necessary to problematize the development of these competences, considering how much the activities related to the world of volunteering have a high relational and emotional content.

Riassunto

Il contributo presenta i risultati della ricerca sulle competenze di cittadinanza degli operatori volontari del servizio civile, realizzata con la partecipazione del Forum Nazionale Terzo Settore e con Arci servizio civile. Il tema delle competenze di cittadinanza e della loro valorizzazione è ritenuto cruciale sia sul piano delle politiche, sia dal punto di vista degli studi internazionali. Sono stati condotti undici focus group, rivolti agli operatori volontari, distribuiti in dieci differenti regioni italiane, per un totale di 56 partecipanti. Tutto il materiale discorsivo prodotto è stato registrato e trascritto e reso idoneo per essere successivamente sottoposto ad analisi statistica, condotta in particolare mediante l’analisi delle corrispondenze e la cluster analysis. La scelta del metodo, e conseguentemente dello strumento, per il trattamento e l’analisi dei dati è scaturita all’interno di una prospettiva teorica di tipo semiotico. I dati ottenuti dall’analisi ed interpretazione dei discorsi prodotti nei focus group ci dicono che in prevalenza la competenza è assunta come sinonimo di conoscenza, soprattutto per ciò che concerne le competenze civiche. Anche rispetto al senso e al ruolo che il volontario sembra assegnare alle competenze comunicative, al controllo delle emozioni e alle capacità relazionali, appare necessario problematizzare lo sviluppo di tali competenze, considerando quanto le attività legate al mondo del volontariato siano ad alto contenuto relazionale ed emotivo.

Articolo completo